Van Marktplaats naar Magento 2.0
Ik spreek Benjamin de Jong, mede-eigenaar van Van Kooten Tuin en Buiten Leven. ‘De opkomst van het online-aankopen doen heeft de laatste jaren veel flexibiliteit en creativiteit gevraagd van ons online-marketingteam. Een juiste positionering van onze interne marketeers was van belang, maar zeker ook de samenwerking met externe partners vraagt een hoge mate van aandacht. De laatste slag die we hebben gemaakt is de overstap van Magento 1.8 naar Magento 2.0’, vertelt Benjamin trots.
E-commerce
Middels een interview geeft Benjamin een kijkje achter de schermen van dé marktleider op het gebied van blokhutten en tuinhuizen in Nederland en België, aangaande de veranderingen op het gebied van E-commerce. Benjamin neemt me in een razend tempo mee op de digitale tijdlijn van Van Kooten Tuin en Buiten Leven. Aan mij de taak om het, tussendoor gespuide, vakjargon te vertalen, zodat je als lezer snapt welke inspanningen waartoe hebben geleid. We gaan het hebben over de lancering van de gloednieuwe website met de nieuwste technieken en het beste grafisch design. Volgens Benjamin noodzakelijke ontwikkelingen in een digitaal tijdperk; Als antwoord op de vraag van de online-shopper van nu en de toekomst, is sinds april 2019 de nieuwe webshop een feit. www.vankootentuinenbuitenleven.nl
Webshop van kaliber
Lekker online winkelen, waarbij gebruikersgemak en - net zoals in de winkels - beleving centraal staan. ‘Wij hebben zo’n 8000 artikelen in de webshop. Van Kooten Tuin en Buiten Leven verkoopt alles op het gebied van een heerlijk en ontspannen buitenleven. Blokhutten, overkappingen, chalets, veranda’s, buitenverblijven, tuinkamers, houten bergingen, recreatiewoningen, tuinhout, tuinmeubelen, loungesets, ontelbare bijbehorende producten en de mooiste accessoires. Verwachtingen van onze klanten willen we waarmaken. Vanaf het allereerste (persoonlijke) contact tot aan een eventuele aankoop moet alles in het proces kloppen. Het consumptieve gedrag is veranderd en consumenten oriënteren vaak vooraf op internet. Ook dan geldt: Je hebt maar één kans voor een allesbepalende eerste indruk, die kans mogen we niet laten liggen.’
www.vankootentuinenbuitenleven.nl
Aan de kwaliteit en prestaties van de nieuwe webshop zal het in ieder geval niet liggen. Encrypting, indexering, bulk-data, procesmanagement, interfaces, backend, database, cache, unit-testing, web-developer; zomaar enkele termen die me tijdens het gesprek ter ore komen, waardoor ik onder de indruk van de hoeveelheid kennis die Benjamin tentoonspreidt. ‘We hebben het geluk dat ik een achtergrond heb in softwareontwikkeling. Bij een bedrijf zoals Van Kooten, moeten er mensen van binnenuit meewerken en sturen op de diverse processen binnen de ontwikkeling van een webshop. Denk bijvoorbeeld aan logistieke verzendprocessen. Nadat de klant online besteld heeft, hebben wij te maken met vervoerders, verschillende labels, pakbonnen en ander soort berichtgevingen. Wij hebben zulke specifieke wensen, dat kennisdeling in dit soort partnerships noodzakelijk is. Direct daarna komt wederzijds vertrouwen. Het scheelt in alles als we dezelfde taal spreken, alhoewel ik altijd zeg: Kan niet, bestaat niet! In mijn optiek is niets onmogelijk.’
Checkt (it) out
De overstap van Magento 1.8 naar 2.0 heeft dus wat voeten in de aarde gehad, maar toch, de procesmatigheid van het hele traject is waardoor Benjamin zich als een vis in het water voelt. Voor diegene die een beetje verstand heeft van het bouwen van een webwinkel, we praten niet over een upgrade van een bestaande webshop, maar over een compleet nieuw platform dat van de grond af aan is opgebouwd. Benjamin: ‘Magento 2.0 is maar liefst 25% sneller vergeleken met eerdere versies en 52% sneller als het gaat om het toevoegen van een product in de winkelwagen; een snel en gestroomlijnd Checkout-proces is prettig. Het biedt díe online-prestaties conform wensen van consumenten van deze tijd.’
Bij bedrijven van dergelijke grootte, is het runnen van een webshop een onderneming op zich. Door de snelle ontwikkelingen van de laatste tien jaar binnen de E-commerce, is het voor Van Kooten in de eerste plaats lastig een solide partij te vinden met volledig verstand van zaken om deze overstap op een verantwoorde wijze door te voeren.
Benjamin is zich bewust van de complexiteit van de webshop én van het feit dat ze bij Van Kooten een hoge standaard hebben als het gaat om klantvriendelijkheid. ‘Juist omwille van onze klanten doen we geen concessies. Ook de veiligheid van onze webshop moet gewaarborgd zijn en blijven, de webshop moet staan als een huis. Natuurlijk stellen we hoge eisen, maar louter omdat we de beste partij voor de online-shopper willen zijn. In alles wat wij doen staat de klant.’
App-navigatie in een webshop is uniek
Benjamin benoemt nog dat er veel aandacht is gegeven aan de prestaties van de website op mobiele devices. Mobiel webverkeer heeft een vogelvlucht genomen en ook daar voorziet Magento 2 de gebruiker in snelheid en gemak. ‘Inmiddels bezoekt meer dan 50% van onze gebruikers de webshop via mobiele devices. Wij hebben een unieke app-navigatie ontwikkeld en geïntegreerd in de webshop. Dat zorgt voor extra gebruikersgemak. Het navigeert gewoon makkelijker op kleinere apparaten zoals een telefoon of tablet.’
Tijdlijn van Marktplaats naar Magento 2
2004 – Start Van Kootentuinmaterialen, gebruik van Marktplaats om producten aan de man te brengen
2005 – Informatieve website gericht op consumenten dicht bij huis. Online-aankopen gebeurde nog bijna niet in Nederland. Internet ging nog via de telefoon en een modem.
2010 - Van Kootentuinmaterialen verandert haar naam naar Van Kooten en start drie verschillende websites; Verandavillage, Blokhutvillage (webshop, live in 2012) en Tuinhoutvillage
2013 – Van Kooten gaat als bedrijfsnaam Van Kooten Tuin en Buiten Leven voeren. Het merkrecht wordt zelfs gekocht voor ‘Tuin en Buiten Leven’ en het woord ‘Buitenleven’. Naar buiten treedt marketing nog steeds op met de drie conceptnamen; Verandavillage, Blokhutvillage en Tuinhoutvillage.
In 2017 wordt het besluit genomen om mee te gaan in de nieuwe ontwikkelingen binnen Magento en een nieuwe website te implementeren.
‘Pas in 2017 vinden we een integere partij die onze vraag aankan en waar we op kunnen bouwen. Begin januari 2018 zijn we begonnen aan de tekentafel en door de complexiteit gingen we uiteindelijk in april 2019 pas live.’ De keuze voor Magento 2 is overduidelijk een investering in de toekomst. De drie concepten; veranda-, blokhut-, en tuinhoutvillage zijn geïntegreerd in de nieuwe onlineshop. Het overzichtelijke menu is eenvoudig gecategoriseerd op productgroepen met submenu’s, zo vind je makkelijk en snel wat je zoekt en kun je niet verdwalen.
Leuke dingen in je winkelmandje
Benjamin: ‘En vanaf hier komen we dan weer uit op marketing. Hanneke van Kooten is Marketing Director en heeft een grote stem gehad in het besluit om voor Magento 2 te gaan. Zij is van mening dat we onze positie moeten versterken als Van Kooten Tuin en Buiten Leven.’ Met de producten van Van Kooten Tuin en Buiten Leven verrijk je de directe woonomgeving met extra leefgenot. Van Kooten Tuin en Buiten Leven zorgt voor de randvoorwaarden om van een heerlijk buitenleven te kunnen genieten, gewoon bij je thuis of waar je maar wilt. Neem eens een kijkje op de vernieuwde website, maar pas op! Duizenden producten staan voor je klaar om toe te voegen aan je winkelmandje. Van Kooten Tuin en Buiten Leven neemt je graag mee in de wereld van een heerlijk Buiten Leven.
Toch een vestiging bezoeken voor je een aankoop doet?
Je bent van harte uitgenodigd voor een bezoek aan één van de overdekte showrooms. Je kunt rustig rondkijken, vragen stellen of onder het genot van een kop koffie wensen kenbaar maken in een vrijblijvend en oriënterend persoonlijk gesprek.
Reacties (1)