Van Kooten Tuin en Buitenleven in Het Financiële Dagblad
Toen Hanneke van Kooten met de verkoop van schuttingen begon, had ze nog weinig ervaring met internet. Maar daar kwam snel verandering in. Eerst bood ze haar producten via Marktplaats aan, daarna bouwde een vriend een eenvoudige website en tegenwoordig gaat de helft van het marketingbudget naar Google. Van Kooten Tuin en Buitenleven Internationaal, dat vijf showrooms heeft in Nederland en België, is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste verkoper van tuinhuizen en veranda’s.
‘Mijn man werkte in een grondverzetbedrijf. Als hij aan het werk was in nieuwbouwwijken, werd hem vaak gevraagd of hij niet op zaterdag wilde helpen om de tuin aan te leggen. En daarna kwam de vraag of hij ook schuttingen kon bestellen’, verteld Van Kooten. ‘Na een tijdje bedacht hij dat wij zelf die schuttingen zouden moeten leveren. Later kwamen daar andere bij, zoals tuinhuisjes en bergingen. Daarna gingen we veranda’s verkopen, omdat daar veel vraag naar was. Het was al snel te veel om in de avonduren en in het weekend te doen. Ik werkte aanvankelijk bij een bakker, en na de geboorte van onze oudste zoon maakte ik hier en daar huizen schoon. Toen besloot ik om dit op te pakken.’
'We hielpen wel eens schuttingen plaatsen. Toen dachten we: we gaan ze zelf leveren'
Het besluit om schuttingen en tuinhuisjes te gaan verkopen via websites als blokhutvillage.nl en verandavillage.nl werd zo’n tien jaar geleden genomen. Het bleek een gouden greep. Tegenwoordig lijkt iedereen zijn tuin als een verlengstuk van zijn huis te beschouwen: een plek waar je zomer én winter beschut buiten kunt zitten. Consumenten kregen snel in de gaten dat de prijzen van dergelijke huisjes een stuk lager waren dan in de grote bouwmarkten en tuincentra, en dat ze daar uit een veel groter assortiment konden kiezen.
‘Doordat we al snel een heel grote afnemer van allerlei leveranciers werden, konden we zelf ook huisjes gaan ontwerpen. Bij ons zitten klanten ook niet vast aan bepaalde afmetingen, maar kunnen ze de grootte van hun blokhut variëren. Bovendien kunnen we snel leveren.’
Massaproductie, eigen modellen en maatwerk
De prijzen variëren van pakweg € 300,- voor een eenvoudige berging tot wel € 20.000 à € 30.000 voor een compleet buitenhuis met bovenverdieping. Het succes van Van Kooten bleef niet onopgemerkt. Het was pr-manager Linda Smolders van Marktplaats Zakelijk die de redactie van het FD op Van Kootens bedrijf attendeerde. ‘Interessante en inspirerende ondernemers, en het leuke is dat het eigenlijk bij ons beginnen is’, schrijft ze. Van Kooten reageert aangenaam verrast en bevestigt dat Marktplaats het bedrijf van haar en haar man een vliegende start gaf. ‘Ik keek weleens rond op internet, maar ik had geen idee hoe het eraan toe ging. Door veel op te zoeken, deskundige te raadplegen en workshops en beurzen te bezoeken, leerde ik hoe het werkte. 80% van de omzet komt nu van onze winkels en 20% wordt online verkocht, maar zonder internet zouden we nergens zijn. Veel mensen oriënteren zich op internet’.
Financieel
Van Kooten heeft inmiddels een jaaromzet van € 13 mln. In 2018 moet dat minstens 40% gegroeid zijn. De komende vijf jaar wil ze het aantal vestigingen verdubbelen. Het succes heeft alles te maken met marketing, waaraan van Kooten zo’n € 350.000 uitgeeft. De helft daarvan gaat naar Adwords, het systeem waarmee Google bedrijven hoog op de rechterpagina plaatst als op bepaalde woorden wordt gezocht. De prijs daarvoor komt via een biedsysteem tot stand, waarbij Van Kooten soms wel een euro betaald als een consument zo’n advertentie aanklikt. Uiteindelijk blijkt 3,5% van die clicks tot een aankoop te leiden. In de winkels ligt die conversie boven de 35%. De financiering van Van Kooten Tuin en Buitenleven ging volledig buiten de banken om. ‘We hebben er alleen eigen geld in gestoken. Als we iets verdienden, staken we het in het bedrijf’, zegt Van Kooten. In het begin was dat best lastig. Als een klant zeven tuinplanken wilde, moesten we nadenken of we meteen duizend planken zouden bestellen, of zeven tegen een hogere stukprijs. Nu hoeven we daar niet meer over in te zitten.’
Van Kooten blijft de komende jaren uitbreiden in Nederland en België. Daarvoor is geen externe financiering nodig. ‘We trekken nu al klanten uit de Duitse grensstreek en ook Fransen vinden de weg naar onze webshops en de showroom in België. Maar commercieel actief worden in andere landen staat niet hoog op onze agenda, omdat zoiets nogal wat uitdagingen met zich meebrengt. ‘Voorlopig bieden de Nederlandse en Belgische markt nog genoeg potentie’.
*Dit artikel is oorspronkelijk verschenen in het Financieel Dagblad op 19 September 2015.
Reacties (0)