Op de koffie bij Erik Versluis
Bedrijfsleider bij Van Kooten Tuin en Buiten Leven in Numansdorp.
Erik is sinds september 2017 werkzaam bij Van Kooten Tuin en Buiten Leven. Hij solliciteert initieel als verkoper, maar tijdens het sollicitatieproces komt de functie van Janneke Voorstad vrij, bedrijfsleider in Numansdorp. Bij Van Kooten zetten ze de juiste mensen graag op de juiste plaats en zien in Erik een geschikte kandidaat om Janneke op te volgen en Erik ziet het zelf helemaal zitten. Na een intensief opleidingstraject van drie maanden is Erik klaargestoomd om de functie zelfstandig uit te voeren.
Waar vond je de vacature van Van Kooten?
Ik ben lid van de RMU, een vakbond en in het magazine stond een advertentie van Van Kooten Tuin en Buiten Leven voor verkoper. Ik solliciteerde en wat volgde was een uiterst aangenaam gesprek waarin tevens ruimte was om eventuele ambities aan te geven. Al snel hadden we een vervolggesprek. In de tussentijd kwam de functie tot bedrijfsleider in Numansdorp vrij. Janneke Voorstad wilde minder werken in verband met de geboorte van haar zoon, waardoor een functie als bedrijfsleider niet meer mogelijk was. Als bedrijfsleider ben je bij Van Kooten fulltime aanwezig. Janneke is nu drie dagen werkzaam op de binnendienst en verder houdt ze zich bezig met de grote projecten. Zij is echt een kei op het gebied van maatwerk. Maar goed, een lang verhaal kort; vanaf dat moment nam de sollicitatieprocedure een andere wending en was ik in de race voor bedrijfsleider.
Wat deed je voordat je bij Van Kooten werkzaam was?
Hiervoor werkte ik als verkoper Benelux van Hauptwerkorgels. Ik werkte bij Noorlander Orgels te Lunteren/Barneveld.
Maar, dan kom je dus vanuit een markt met orgels in een markt met blokhutten en houten chalets et cetera, een hele andere tak van sport. Als het aankomt op productkennis moet dat een hele kluif geweest zijn in het begin?
Voordat ik solliciteerde ben ik eerst gaan kijken op de vestiging. Ik sprak een medewerker en zag dat het er allemaal verzorgd en professioneel uitzag. Productkennis is een kwestie van lezen en leren van onze productspecialisten. Daarnaast heb ik langer geleden vijf jaar bij Intratuin gewerkt op de hout-, vijver- en steenafdeling. Ik heb een intensieve periode van drie maanden gehad om zoveel mogelijk productkennis tot me te nemen. Dat laatste is gewoon essentieel in deze branche.
Wat is jouw favoriete product, waar werk je zelf graag mee?
Ja, dan kom ik toch wel uit op de Douglas Buitenverblijven. En dan met name het model ‘Siena’.
Ik ben daar zelf wel erg gecharmeerd van. Dat is een houten overkapping met alles erop en eraan en tot in de puntjes afgewerkt. Hier ligt toevallig de catalogus van Trendhout. Als een van de weinigen hebben zij de prijzen dit jaar niet verhoogd, maar juist verlaagd. Klasse, het ziet er top uit en er is veel van wat in de catalogus staat met elkaar te combineren. Je kunt zelf helemaal je eigen buitenverblijf samenstellen.
Zijn er nieuwe trends in 2019?
De steel-look is hip. Een industriële uitstraling was al populair, maar dit jaar is de vraag nog extra toegenomen. We hebben hier een buitenverblijf opgesteld staan in de staal-uitstraling.
Deze variant heeft ook nog de mogelijkheid om een glaswand-schuifsysteem te plaatsen, zodat we het geheel kunnen verfraaien naar een tuinkamer. Zo heb je een buitenverblijf waar je in december ook van kan genieten. Je hangt twee warmtelampen (heaters) op en je hebt een heerlijke stek waarvan je nog tot ver in het naseizoen van kunt genieten. Je ziet dat mensen de tuin als het verlengde van hun huis willen gebruiken en daar veel langer van willen genieten dan alleen in het zomerseizoen.
Maar voordat er zoiets moois staat, gaat er wel een traject aan vooraf. Vertel daar eens iets over zodat mensen inzicht krijgen in de ‘Van Kooten Serviceverlening’.
Het begint allereerst met een persoonlijk gesprek in onze showroom. Onze verkopers/adviseurs nemen uitgebreid de tijd om de wensen van klanten goed in kaart te brengen. Aan de hand daarvan wordt er een offerte gemaakt, waarbij gekozen is voor producten die zoveel mogelijk passen binnen het gestelde budget. Als de deal daar is, wordt bij maatwerk in veel gevallen ook een bezoek aan huis gebracht om te checken of de besproken zaken realiseerbaar zijn op locatie. Indien nodig worden aanvullingen of aanpassingen in de overeenkomst meegenomen.
Haha, je gaat alweer wijken in antwoord op de vraag. Dan komt toch de verkoper in je naar boven. Belangrijk om te noemen uiteraard dat mensen met een kleinere portemonnee ook bij Van Kooten terecht kunnen, maar even terug naar de serviceverlening in de aanloop naar de aanschaf van een buitenverblijf.
Je hebt gelijk. Ja, als de offerte eruit is, dan gaan we kijken in hoeverre de klant blij is met de voorgestelde optie. Het kan zijn dat er zaken uitgehaald moeten worden, of juist moeten worden toegevoegd. Dat is uiteraard altijd in overleg met de klant en soms hebben we daarom veel contactmomenten. Bij Van Kooten werken we met aandacht en gaan we net zolang door totdat de klant helemaal tevreden is. Als we uiteindelijk rond zijn, plannen we een datum in om te starten met de levering en de (eventuele) bouw. Wij plaatsen alles en overal. Uiteraard hangt aan alles een prijskaartje, maar wij kunnen het gehele traject regelen. Van het aanleggen van de fundering tot de volledige afwerking. Ik kan wel zeggen dat het montage-team bestaat uit toppers met verstand van zaken.
Maar dan even toch naar het feit dat de een nu eenmaal meer of minder te besteden heeft dan een ander. Hoe pakken jullie dat op?
Ons assortiment is dermate ingericht dat wij de complete markt kunnen bedienen, zowel de ‘onderkant’ van de markt als het midden- en hoogsegment. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor vurenhout in plaats van het Douglashout om binnen het budget te blijven. De levensduur daarvan is misschien minder lang, maar nog altijd kun je er bij een goede behandeling met beits zo 15 tot 20 jaar mee vooruit. Overigens zijn er diverse afwegingen om naar alternatieven te zoeken, dat is trouwens niet altijd het te besteden budget. Ook zaken als de eigenschappen van hout en de uiteindelijke afwerking wegen hierin mee.
Je ziet dat veel aanbieders stunten met enorme kortingen of zeggen de goedkoopste te zijn.
Stunten met kortingen is niet iets waar wij achter staan, vaak zijn het lokkertjes en betaal je als consument aan het eind van het liedje net zoveel of zelfs meer. Kijk, als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat het meestal ook. Wij geloven erin dat je klanten aan je bindt met een hoog serviceniveau, met veel aandacht en een goed verhaal over het verkochte product. Daar maken we bij Van Kooten Tuin en Buiten Leven het verschil.
Overigens geven we wel een laagste prijsgarantie af, maar hier hebben wij niet onze focus op liggen. Wat trouwens wel in ons voordeel werkt zijn de overdekte showrooms waarin een ruim assortiment aan producten is opgebouwd, daarin zijn we uniek in Nederland. Ook de verrassende inrichting doet hierin veel goeds. Onder het genot van een kopje koffie praten we in de showroom verder over de wensen van de klant en wordt de gunning ook gecreëerd. Wij trekken alle registers open om de klant tevreden de deur uit te laten gaan.
Zijn er overeenkomsten met je vorige baan en nu die bij Van Kooten?
Op verkoopgebied zijn die er zeker. Denk daarbij aan het persoonlijk contact met de klant, producten met grotere orderwaarden (boven > 10k) en dan met name de business to consumers benadering.
Qua functie inhoud zijn er wel duidelijk verschillen, ik zit nu in een veel ruimere showroom, ben wat minder op pad dan voorheen en vindt het heel leuk de collega’s die onder mijn verantwoording vallen te enthousiasmeren en te begeleiden waar mogelijk. Ook een stukje educatie en werkervaring overbrengen is nuttig daarbij.
Soms komen er onverwachte kansen op je pad die je moet grijpen. En soms moet je uit je comfortzone stappen om verder te komen.
Ik wil nog wel wat weten over de orgels. Is de vraag naar orgels zo groot?
Een goed (elektronisch) orgel bouwen is niet zo gemakkelijk. Dat vereist kostbaar onderzoek en geavanceerde technologie. Daarin is Noorlander Orgels met prachtige meubels en het letterlijk en figuurlijk toonaangevende stukje software Hauptwerk in de orgels vrij uniek. Ze hebben daarmee een wereldwijde reputatie opgebouwd en de orgels staan van Amerika tot China of Zwitserland tot Engeland. Maar de Nederlandse markt heeft nog altijd de meeste orgelliefhebbers.
De ‘orgelbusiness’ klinkt als een op zichzelf staande wereld waarin je naam en faam kan maken, waarin je had kunnen groeien? Waarom dan toch de carrièremove?
Ik werkte er circa drie jaar en eigenlijk brak de woon-werkafstand me een beetje op. Ik stond vaak in de file op de A27 en Lunteren - Hardinxveld-Giesendam is 86 kilometer. Als man en vader van vier kinderen wil je op den duur vaker thuis zijn. Ik ben nog wel hobby-matig met orgelmuziek bezig. Ik maak bijvoorbeeld nog geluidsopnames in kerken van orgel, maar ook koren en orkesten. Ik luister zelf ook graag naar klassieke muziek en mijn broer is tevens organist in Gorinchem. Het zit wel een beetje in de familie, muziek is ook een stukje hobby en liefhebberij.
Maar wat doen ze precies dat het zo bijzonder maakt?
Bij de samples die gebruikt worden in de software Hauptwerk is men erin geslaagd om het ‘levende’ geluid van beroemde pijporgels (zoals de Domkerk Utrecht of de Laurenskerk te Rottedam) over te zetten op digitale orgels. Real Time Sampling wordt dat genoemd. De opanmen van al die pijpjes van zo’n orgel (duizenden samples) gecombineerd met een gesimuleerd windmodel en verschillende aanslagen van de toets van het orgel, doen je geloven dat je in de kerk zit. De klank is zo reëel, dat het is alsof je je eigen cd aan het inspelen bent in de desbetreffende kerkruimte. Het is uniek en daarmee hebben de samples (virtuele orgels) een ongeëvenaarde en zeer realistische benadering van het echte pijporgel. Gecombineerd met een mooi, persoonlijk meubel is dit een verrijking van de huiskamer.
Tot slot; Wat is het geheim van een goede verkoper?
Enthousiasme en passie zijn de belangrijkste eigenschappen denk ik. Inleven in de klant zijn situatie en persoonlijke aandacht voor de consument maken het verschil. Daarnaast is productkennis essentieel. Vooral het laatste is iets waar we bij Van Kooten Tuin en Buiten Leven veel aandacht aan besteden en waar we heel scherp op zijn. Er zijn vele interne opleidingstrajecten, toegespitst op de diverse functieprofielen en productgroepen. Dat stukje specialisme heb je in deze branche echt nodig wil je onderscheidend zijn. Mede daardoor sta ik helemaal achter de strategie en filosofie van Van Kooten Tuin en Buiten Leven. Ik hoop hier dan ook nog heel wat jaartjes te kunnen blijven om de organisatie te versterken. Ik zie nog heel veel uitdagingen binnen en buiten mijn comfortzone om actief mee te zijn.
Naam: Erik Versluis
Vestiging: Numansdorp
Functie: Bedrijfsleider
Leeftijd: 35 jaar
Getrouwd en 4 kinderen. Drie jongens en een meisje
Komt uit Hardinxveld-Giessendam
Adres vestiging: Jan van der Heidenstraat 10, 3281 NE, Numansdorp
E: [email protected]
T: 0186-655990
Reacties (0)